'''

Zagadkowa matematyka

       Podczas spotkania będzie można przekonać się, w jak wielu sytuacjach matematyka może nam pomóc i jakie zaskakujące problemy można za jej pomocą rozwiązać.  Uczestnicy w formie warsztatowej poznają zabawy, m.in. w odgadywanie zamazanej liczby, daty urodzin i  kto na który palec założył pierścień. Zajęcia poza nauką dostarczą także wiele rozrywki i matematycznej zabawy.
       Przykłady zostały przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Elektronicznych, Elektrycznych i Mechanicznych im. J. Śniadeckiego w Bielsku-Białej (Jacka Orawczaka i Damiana Pytkę) pod kierunkiem nauczycielki matematyki - mgr Doroty Ponc.
         Spotkanie odbędzie się 18 stycznia 2018 r. (czwartek) o godzinie 15.10 w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej, ul. Legionów 25 sala 011 (parter). Planowany czas spotkania to około 60 minut. Zainteresowanych prosimy o zgłaszanie się za pomocą krótkiego formularza rejestracyjnego (linki poniżej) 

Formularz rejestracyjny dla nauczyciela (tutaj nauczyciel może zgłosić siebie, ale również swoich uczniów) https://goo.gl/DxF3d1

Formularz rejestracyjny dla ucznia (gdy uczeń zgłasza się indywidualnie) https://goo.gl/WX3XY4

 Uwaga!
Prosimy, aby każdy uczestnik warsztatów miał przy sobie kalkulator.

Katarzyna Parcia

Co wspólnego z matematyką ma pierścionek?

Relacja z 13. Spotkania z ciekawą matematyką.

 18 stycznia 2018 r. w ramach Spotkania z ciekawą matematyką wystąpili uczniowie ZSEEiM w Bielsku-Białej z programem pt. „Zagadkowa matematyka” przygotowanym pod kierunkiem mgr Doroty Ponc.
     
Na początek uświadomili zebranym, że liczby występują w wielu polskich przysłowiach bardziej lub mniej znanych. Zabawa w odgadywanie przysłów z liczbami stała się swoistą rozgrzewką do dalszej zabawy.
       Po tym wstępie prowadzący zapowiedział, że zadania, którymi zaraz będziemy się zajmować pochodzą m.in. z książki Paula Alexandre’a Pierre’a Delensa „Problèmes d'arithmétique amusante". Autor opisuje w niej tzw. odganiania, które były niczym innym jak zadaniami, dostarczającymi rozrywki umysłowej w XIX w. Takiej rozrywki mogą dostarczyć również i nam. Przy pomocy specjalnie przygotowanych plansz odgadywaliśmy: datę urodzin, zakrytą cyfrę oraz trzy liczby. Najpierw zachwyciliśmy się samym rozwiązaniem a później matematycznym wyjaśnieniem podstaw każdego z tych odgadnień. Można było się przekonać, że trafne znajdowanie wyniku nie jest w tym przypadku magią lecz po prostu zastosowaniem reguł matematycznych.
      Najbardziej zaskakujące i atrakcyjne okazało „zadanie z pierścieniem”, które zostało zaprezentowane  na sali przez dziewięcioro ochotników. Pod nieobecność prowadzącego jedna osoba założyła pierścień na palec. Publiczność miała zapamiętać szczegóły dotyczące położenia pierścienia: kto, na której części którego palca, której ręki założył pierścień.

       Po powrocie prowadzący poprosił o wykonanie kilku obliczeń i podanie jedynie ostatecznego rezultatu. Na jego podstawie odgadujący na naszych oczach poprawnie rozszyfrował położenie pierścienia. Jakież było zdziwienie młodzieży, kiedy okazał się, że rozwiązanie tej zagadki również opiera się na określonych własnościach  liczb (działań).
      
Na zakończenie prowadzący nauczyli zebranych jak za pomocą proporcji obliczyć, czy nie ucząc się zdasz egzamin oraz jak rozpoznać dom matematyka.

Zachęcam do obejrzenia galerii zdjęć.

Katarzyna Parcia