'''

Szanse i ryzyko, szczęście i pech a prawdopodobieństwo wokół nas

 Podczas spotkania spróbujemy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • co ma do rachunku prawdopodobieństwa szczęście i pech, a co mają do tego szanse i ryzyko?
  • jak dzięki matematyce łatwo spotkać szczęście i  jak omijać pecha?
  • jak zrobić monetę z kawałka ciasta i rodzynka, a kostkę sześcienną do gry z trzech lub czterech kolorowych kulek?
  • jak to możliwe, żeby z kurzego jajka wypadały orły?
  • co ma wspólnego uścisk dłoni dwóch dżentelmenów z odcinkiem łączącym dwa wierzchołki wielokąta?
  • do czego służą zapałki a do czego karty do gry (i nie jest to brydż)?
  • jak zrobić kostkę z trzech kart, a jak z sześciu zapałek?
  • czy szyfrowa kłódka dobrze chroni przed złodziejem, a w przypadku dwóch kłódek, która robi to lepiej, czy pozytywna ocena z testowej klasówki jest wiarygodna?
  • czy celnik na granicy wiedział o przemytnikach, bo mu ktoś doniósł, czy po prostu trafił, bo miał szczęście, a przemytnicy pecha (i co ma do tego matematyka)?
  • jak dzięki grupie 12 osób stojących na przystanku wygrać 12 złotych?
  • jak (prawie na pewno!) wygrać 50 złotówek, gdy na dworcu czeka na odjazd autobus z 50-ma pasażerami?

       Będzie wiele zaskakujących sztuczek i paradoksów. I prawie na pewno będą wśród nas na sali co najmniej dwie osoby mające urodziny w tym samym dniu (choć to się wydaje tak bardzo mało prawdopodobne, że aż prawie niemożliwe!).

        Spotkanie odbędzie się 8 maja 2018 r. (wtorek) o godzinie 14.00 w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej, ul. Legionów 25 sala 011 (parter). Zajęcia poprowadzi prof. Adam Płocki*. Planowany czas spotkania to około 90 minut.Zainteresowanych prosimy o zgłaszanie się za pomocą krótkiego formularza rejestracyjnego (linki poniżej) do 7 maja 2018 r. lub do wyczerpania miejsc.

 

Formularz rejestracyjny dla nauczyciela (tutaj nauczyciel może zgłosić udział swój, ale i swoich uczniów) https://goo.gl/DxF3d1

Formularz rejestracyjny dla ucznia (gdy uczeń zgłasza się indywidualnie)https://goo.gl/WX3XY4

Prosimy,  aby uczestnicy spotkania przynieśli ze sobą kostki do gry – zestaw składający się z dwóch kostek białych i jednej kostki w innym kolorze, np. czerwonym, wystarczy na grupę 4 osób.

Zajęcia są bezpłatne.  Informacje można uzyskać pod numerem telefonu 33 812 37 15 wew. 111

 *Adam Płocki,  profesor zwyczajny, dr hab. PWSZ w Nowym Sączu, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; doktor honoris causa Uniwersytetu JEP w Usti nad Labem (Czechy); profesor emeritus Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberku (Słowacja).

 

      Podczas Spotkania z ciekawą matematyką, które odbyło się 8 maja 2018 r. gościliśmy wyjątkowego wykładowcę, prof. Adama Płockiego. Pod jego kierunkiem uczestnicy spotkania z ciekawą matematyką rozwiązali zaskakujące problemy probabilistyczne. Wśród nich znalazły się m.in. jak zrobić monetę z kawałka ciasta i rodzynka, a jak kostkę do gry? Jak zrobić monetę z trzech kul (jednaj białej i dwóch czerwonych)?, Jak zrobić kostkę z czterech kul w różnych kolorach?, Która z kłódek chroni lepiej przed złodziejem? I zorganizować opłacalną loterię fantową na szczytny cel?
      
Uczestnicy empirycznie sprawdzili jeden z najbardziej zaskakujących paradoksów stochastyki - paradoks wspólnych urodzin.Były też zagadki dotyczące sześciennych kostek do gry, liczne przykłady ciekawych przyrządów losujących w formie zabawek (np. strugaczka – ruletka, długopis - jednoręki bandyta) i wiele rodzajów kłódek o różnym przeznaczeniu.
     
Spotkanie wypełnione było licznymi paradoksami.  Chyba każdy uczestnik spotkania z ciekawą matematyką przekonał się jak często zawodzi nas nasza intuicja probabilistyczna. Trzeba być uważnym, aby uniknąć błędu w ocenie szans i ryzyka. Na szczęście na pomoc przychodzi nam matematyka.

 Galeria zdjęć