'''

Czy teoria grafów pomogła w zrozumieniu problemu: jak działa nawigacja?
- relacja z I spotkania z ciekawą matematyką

      Rozpoczęliśmy cykl spotkań z ciekawą matematyką. Pierwsze z nich odbyło się 1 października 2015 r. Na spotkanie przybyła grupa młodzieży z LO im. K.K.Baczyńskiego w Kozach z opiekunami, a także uczniowie bielskich szkół; reprezentowane było LO im. T. Kościuszki, Gimnazjum nr 6 im. Orląt Lwowskich oraz Gimnazjum nr 16 im. Stefana Banacha.
      Podczas 60 minutowego spotkania prof. dr hab. Janusz Morawiec pomógł zebranym odpowiedzieć na następujące pytania:Z iloma satelitami musi mieć bezpośrednią łączność nasza nawigacja, aby uzyskać informację o precyzyjnym położeniu na kuli ziemskiej, w którym się znajdujemy? Jak wyznaczyć optymalną (pod zadanym z góry względem) trasę z punktu A do punktu B, mając do dyspozycji szczegółowe informacje o sieci dróg łączących te punkty?

 

 

      Odpowiedź na pierwsze pytanie przyniosło elementarne rozumowanie geometryczne, choć, jak stwierdził prelegent, w rzeczywistości sprawa jest nieco bardziej złożona.Aby rozstrzygnąć drugą kwestię prelegent zaproponował zastosowanie algorytmu Dijkstry, który został przedstawiony w przystępnej formie. Młodzież ochoczo śledziła tok rozumowania i sama dokonywała własnych prób. Ku zaskoczeniu uczestników, zaproponowany algorytm pozwolił znaleźć lepszą drogę niż ta, którą większość z nas była w stanie odgadnąć czyniąc losowe próby.

 

 

 

 

 

   

      Jeśli entuzjastyczne przyjęcie wykładu było spontanicznym wyrazem zaciekawienia tematem, to można mieć nadzieję, że zrobiliśmy pierwszy krok w stronę przekonania młodzieży, iż matematyka jest wszechobecna w otaczającej nas rzeczywistości, a i nie taki diabeł straszny…
        Zapraszamy do G
alerii zdjęć i na kolejne spotkania.

Katarzyna Parcia